fredag 2. september 2011

Det handler om respekt

Innlegget er også sendt flere av avisene i Aust-Agder.

Nå har de politiske ungdomspartiene vært igjennom en noe annerledes skolevalgkamp. Det har vært avholdt såkalte valgtorg på skolene i hele landet, noe som stort sett har vært en fin opplevelse. Grunnen til at de tradisjonelle skoledebattene ikke ble gjennomført er selvfølgelig det tragiske som skjedde med AUF på Utøya, og ungdomspartiene hadde derfor på forhånd blitt enige om at man skulle fokusere på egen politikk fremfor å sverte andre. Det er derfor veldig synd at enkelte ikke aksepterer disse sentrale retningslinjene. Det som er enda mer synd er at det er AUF dette gjelder.

Da vi var i ferd med å avslutte valgtorget på Blakstad videregående skole, så kommer jeg i snakk med to elever og en ungdomspolitiker fra AUF. Vi snakker blant annet om lærlinger, konkurranseutsetting og arbeidstidsbestemmelser. Det er da representanten fra AUF sier til disse to elevene: "Fremskrittspartiet vil at dere skal jobbe tretten timer om dagen uten å få overtidsbetalt!". Jeg reagerer med en gang, og forteller elevene og AUFeren at dette ikke er FrP sin politikk. Jeg får slengt tilbake fra AUF at det er akkurat det FrP mener. Jeg vet selv at dette ikke er sant, og sier at jeg kan FrP sin politikk bedre enn det han kan, men dette visste han selvfølgelig best, for dette hadde han satt seg veldig godt inn i. Det hele topper seg med at en representant fra SV sitt ungdomsparti, Sosialistisk Ungdom (SU), kommer bort og sier at hun stoler på representanten fra AUF.

Nå har det seg sånn at undertegnede var på Fremskrittspartiets siste landsmøte, og var med å vedta FrPs politikk på dette området. I vedtatt resolusjon nummer 8 fra FrPs landsmøte 2011, står blant annet følgende setning å lese: "Dagens regler for betaling av, og pålegg om overtid, videreføres". FrPs politikk er med andre ord å videreføre ordningen slik den er i dag.

Da jeg dagen etterpå konfronterte vedkommende fra AUF med at jeg nå hadde sjekket både ordlyd og intensjon med en av dem som var med på å skrive resolusjonen slik den ble vedtatt, så ville han ikke høre på meg. Vi i Fremskrittspartiets Ungdom her i Aust-Agder har ikke snakket om annet enn vår politikk i denne skolevalgkampen, og vi har i så måte holdt vår del av avtalen og vel så det! Det at andre ungdomspartier bruker tid på å lyve om og sverte enkelte partier finner jeg fullstendig uakseptabelt og direkte feigt. Uten at jeg skal spekulere i det, så kan man vel regne med at vedkommende AUFer har spredd denne falske propagandaen til enda flere elever enn de to jeg snakket med. Denne holdningen fra enkelte AUFere finner jeg respektløs, og det midt i en valgkamp som blant annet skulle handle om respekt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar