fredag 26. august 2011

Ungdomsbyen Grimstad

Dette innlegget er også publisert i Grimstad Adressetidende.

Etter selv å ha bodd i Grimstad i 22 år, og hatt mesteparten av oppveksten min her, så har jeg vært direkte berørt av byens ungdomspolitikk, eller snarere mangelen på den. Som ungdomskandidat for Grimstad Fremskrittsparti så har jeg selvfølgelig et ekstra fokus på ungdomspolitikk. Vi har, dessverre, et alt for dårlig ungdomstilbud her i byen. Misforstå meg rett, vi har mange som står knallhardt på for ungdommen i idrettlagene, korpsene, teatergruppene, Fevikklubben, de kristne ungdomsforeningene og så videre. Men hva med dem som ikke ønsker å delta på de aktivitetene disse legger opp til?

Et lavterskeltilbud for unge har vært prøvd sentrumsnært i Grimstad før, blant annet på Eddiken. Dette var et populært tilbud da jeg var i de tidlige tenårene. Problemet var bare at det så sjeldent var åpent, og at det ikke nådde ut til massene. Vi trenger et mangfoldig tilbud til alle unge, hver dag!

I Vennesla driftes ungdomshuset Moonlight. Dette er et tilbud for absolutt alle. Her kan man mekke på mopeder og biler, man kan danse og synge, de har båtklubb, dykkergruppe, det finnes øvingslokaler for band, eller man kan rett og slett bare møtes. Videre arrangeres det turer hele året. Ikke nok med at Moonlight har et bredt tilbud, men det er åpent hver dag! På toppen av det hele åpner de nå et nytt lokale på Skarpengland, et lite sted i Vennesla kommune, med vel 500 innbyggere. De nye lokalene vil være åpne to dager i uka.

Jeg har lenge spurt meg om hvorfor ikke Grimstad har et lignende tilbud som Vennesla. Grimstad er mindre enn Vennesla i utstrekning, men det bor 50 % flere mennesker her. Forholdene skulle dermed ligge til rette for at vi kan få til noe minst like bra her. Hva er det så det står på? Pengene? Jeg skjønner godt at kommunen har vært gjennom noen tunge økonomiske år, og jeg er ikke overrasket over at dette går ut over ungdommen. Vi ser stadig at mer penger går til å subsidiere kultur, blant annet for å holde billettpriser nede, mens mange ungdommer ikke har noe å gå til. Det er ungdomskulturen som skal hjelpes på fote, ikke finkulturen der brukerne uansett har råd til å betale for seg!

Hvordan skal vi så få råd til å satse på ungdommen? Fremskrittspartiet ønsker å forfordele ungdomskultur fremfor finkultur, samtidig som vi ønsker å kutte i det offentlige byråkratiet. Det er mange som har snakket fint om ungdomstilbud og ungdomshus i denne valgkampen, men jeg har enda til gode å høre hvor de skal hente pengene fra. En stemme til Fremskrittspartiet er en stemme for at jeg skal jobbe for et mangfoldig ungdomstilbud her i byen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar